CryptoMath

سایتی برای آشنایی با رمزنگاری

CryptoMath

سایتی برای آشنایی با رمزنگاری

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

از کجا شروع کنیم؟

مرصاد | جمعه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۰۵ ب.ظ

این سوالی است که در آغاز راه یادگیری هر علمی با آن روبرو هستیم.

اگر به رمزنگاری علاقه‌مند بوده و می‌خواهید با آن آشنا شوید پیشنهاد من این است که با کتاب‌های زیر آغاز کنید، بله با کتاب! چون تا قبل از شروع قرن بیستم رمزنگای یک هنر تلقی می‌شد و به عنوان یک علم مطرح نبود ولی با شروع قرن بیستم رمزنگاری به عنوان یک علم مطرح شد و از همان زمان بود که کتاب‌ها و مقاله‌ها و نظریات در زمینه رمزنگاری انتشار پیدا کردند. سعی بر این است که در این قسمت شما را با یک سری از کتاب‌های مناسب در این زمینه آشنا کنم. 

Cryptography Theory and Practice

Douglas R.Stinson


این کتاب با رویکردی ریاضی نوشته شده وشامل ۱۴ فصل است و شما با مطالعه ۵ فصل آغازین آن به خوبی با رمزنگاری آشنا می‌شوید.(دقت کنید، فقط آشنا می‌شوید) نگران پیش‌نیازهای مطالعه این کتاب نباشید چون هر جا که نیاز بوده نویسنده به مفاهیم ریاضی مورد نیاز اشاره کرده به عبارت دیگر شیوه‌ی نویسنده کتاب این طور نیست که فصول خاصی را به طور مستقل به معرفی مفاهیم ریاضی اختصاص داده باشد بلکه محور را آموزش رمزنگاری قرار داده و هر جا که احساس نیاز کرده به معرفی مفاهیم ریاضی مورد نیاز پرداخته. البته آشنایی با مباحث پایه‌ای علم احتمال(در سطح دبیرستان) ضروری است.

برای دیدن ادامه مطلب به بخش معرفی کتاب رجوع کنید.



  • مرصاد

جنگ خلیج فارس جنگ اطلاعات

مرصاد | جمعه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۱۶ ب.ظ

پنج هکر هلندی از ماه آپریل سال ۱۹۹۰ تا ماه می سال ۱۹۹۱ وارد سیستم‌های کامپیوتری ارتش آمریکا از سایت شماره ۳۴ ارتش آمریکا در اینترنت شدند. از جمله مراکزی که مورد حمله قرار گرفته بود مراکزی بود که مستقیما عملیاتی موسوم به "سپر صحرا" و "طوفان صحرا" را پشتیبانی می‌نمودند. آن‌ها اطلاعاتی در مورد محل دقیق نیروهای آمریکایی، انواع سلاح‌ها، توانایی‌های موشک‌های پاترویت و حرکت ناو‌های جنگی آمریکا در خلیج فارس بدست آوردند. به گفته‌ی متخصصین کشف جرائم رایانه‌ای در نیروی هوایی آمریکا آن‌ها حتی به فایل‌های تدارکات نظامی دسترسی داشتند و می‌توانستند به جای گلوله، خمیر دندان و مسواک به خلیج فارس بفرستند. همچنین به گفته مسئولین مربوطه حجم اطلاعاتی که در اختیار هکرها قرار گرفته بود به قدری زیاد بود که نه تنها دیسک ماشین‌های آن ها را پر کرد بلکه مجبور شدند وارد کامپیوتر‌های دانشگاه شیکاگو بشوند و اطلاعاتی را که به دست آورده بودند در آن جا ذخیره کنند. بنا به اطلاعات واصله فروش این اطلاعات به صدام از طریق واسطه‌ها به دلیل عدم اعتماد خریداران به فروشندگان عملی نشد. به دلیل نقص قوانین هلند در زمان وقوع جرم(ورود غیر مجاز به سیستم‌های کامپیوتری و عملیات هک در هلند در آن زمان جرم تلقی نمی‌شد!) هکرها تحت تعقیب قضایی قرار نگرفتند ولی بعد‌ها دو نفر از آن‌ها به جرم تقلب و جعل در کارت‌های اعتباری محکوم شدند.

این نوشته بخشی از مقاله‌ی زیر است:

جنگ اطلاعات و امنیت،دکتر محمود سلماسی زاده، پژوهشکده الکترونیک، دانشگاه صنعتی شریف.

  • مرصاد

Information Warfare and Security

مرصاد | جمعه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۵۷ ب.ظ

جنگ اطلاعات و امنیت

در سال‌های اخیر، جنگ اطلاعات  توجه و تصور مقامات رسمی، متخصصین امنیت اطلاعات و ناظران کنجکاو را به خود جلب نموده است. عبارت جنگ اطلاعات طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها را شامل می‌شود؛ اما در این میان سناریو یا داستانی که در آن تروریست‌های اطلاعاتی فقط با استفاده از یک صفحه‌کلید و یک موش‌واره می‌توانند به طور غیر مجاز وارد سیستم‌های کامپیوتر گشته و باعث سقوط هواپیما، خاموشی سراسری و یا مسموم کردن منابع غذایی شوند توجه بیشتری را جلب می‌نماید. تروریست‌ها می‌توانند با دست‌کاری کامپیوترهایی که در خدمت سیستم مالی و بانکی هستند باعث سقوط بازار سهام یا فروپاشی اقتصادی شوند.

information security

  • مرصاد

عنوان دومین مطلب آزمایشی من

مرصاد | جمعه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۵۸ ب.ظ

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

  • مرصاد