CryptoMath

سایتی برای آشنایی با رمزنگاری

CryptoMath

سایتی برای آشنایی با رمزنگاری

به نام آن‌که هیچ رمزی برایش پوشیده نیست






از کجا شروع کنیم؟ این سوالی است که در آغاز راه یادگیری هر علمی با آن روبرو هستیم.
اگر به رمزنگاری علاقه‌مند بوده و می‌خواهید با آن آشنا شوید پیشنهاد من این است که با یکی از کتاب‌های زیر آغاز کنید، تا قبل از شروع قرن بیستم رمزنگای یک هنر تلقی می‌شد و به عنوان یک علم مطرح نبود ولی با شروع قرن بیستم رمزنگاری به عنوان یک علم مطرح شد و از همان زمان بود که کتاب‌ها و مقاله‌ها و نظریات در زمینه رمزنگاری انتشار پیدا کردند.
کتاب‌هایی که در زیر معرفی شده‌اند کتاب‌های شناخته شده‌ای هستند و در اغلب دانشگاه‌ها معتبر ایران و جهان، به عنوان  مرجع دوره‌های درسی  رمزنگاری  استفاده می‌شوند.

Cryptography Theory and Practice

Douglas R.Stinson


این کتاب با رویکردی ریاضی نوشته شده وشامل ۱۴ فصل است و شما با مطالعه ۵ فصل آغازین آن به خوبی با مقدمات رمزنگاری آشنا می‌شوید.(دقت کنید، فقط آشنا می‌شوید) ومطالعه کامل این کتاب شما را به طور کامل با اصول رمزنگاری آشنا می‌کند و بعد از آن می‌تواند مباحث پیشرفته‌تر را دنبال کنید نگران پیش‌نیازهای مطالعه این کتاب نباشید چون هر جا که نیاز بوده نویسنده به مفاهیم ریاضی مورد نیاز اشاره کرده به عبارت دیگر شیوه‌ی نویسنده کتاب این طور نیست که فصول خاصی را به طور مستقل به معرفی مفاهیم ریاضی اختصاص داده باشد بلکه محور را آموزش رمزنگاری قرار داده و هر جا که احساس نیاز کرده به معرفی مفاهیم ریاضی مورد نیاز پرداخته است.

یک ویژگی بارز این کتاب تمرینات بسیار جالب و گاهی هم مبارز طلب آن است.تمرینات این کتاب واقعا آموزنده است حتی گاهی اوقات آموزنده‌تر از متن کتاب.

در هر صورت شما با نگاهی به ویراستار و انتشارات این کتاب به کیفیت آن پی خواهید برد! درست است که نویسنده این کتاب از افراد خیلی مشهور در رمزنگاری نیست اما باید به این نکته توجه کرد که به طور اساسی آموزش یک علم کاملا متفاوت با روال کشف و ابداع در آن علم است به عبارت دیگر چه بسا دانشمندان رمزنگاری هستند که در امر آموزش موفق نیستند ولی توانسته‌اند الگوریتم‌ها و سیستم‌های رمزنگاری به نام خود ابداع کنند و از طرف دیگر کسانی هستند(مثل نویسنده این کتاب آقای استینسون) که در امر آموزش این علم به خوبی عمل کرده‌اند.

شما می توانید این کتاب را از طریق لینک زیر و با فرمت djvu دانلود کنید.


دانلود کتاب رمزنگاری استینسون


Introduction to Cryptography

Johannes A. Buchmann

iintroduction to cryptography

کتاب دیگری که پیشنهاد می‌کنم آن را نیز در برنامه مطالعه خود قرار دهید کتاب مقدمه‌ای بر رمزنگاری نوشته‌ی آقای بوخمن از دانشگاه صنعتی دارمشتاد آلمان است.

این کتاب برای خوانندگانی نوشته شده که علاقه‌مند به یادگیری الگوریتم‌های جدید رمزنگاری و مبانی ریاضی آن بوده ولی از زمینه ریاضی لازم برخوردار نیستند. هدف نویسنده تشریح روش‌های اساسی در رمزنگاری مدرن به همراه ارائه‌ی نتایج ریاضی لازم از جبر خطی، نظریه اعداد و نظریه احتمال است. البته یک دانش اولیه برای خواننده در سطح ریاضیات دبیرستانی فرض شده است. تألیف این کتاب بر پایه دروس رمزنگاری که از سال ۱۹۹۶ در دانشگاه دارمشتاد توسط نویسنده تدریس شده  است می‌باشد.

تفاوت بارزی که این کتاب با کتاب استینسون دارد این است که در ابتدا به آموزش مفاهیم ریاضی مورد نیاز پرداخته و سپس وارد مباحث رمزنگاری شده. این کتاب نیز شامل ۱۴ فصل است! ولی از کتاب استینسون کم حجم تر و در ضمن ساده‌تر است و شما با مطالعه این کتاب به خوبی می‌توانید با رمزنگاری آشنا و برای مطالعه و درک اصول و مفاهیم رمز کاملا آماده شوید.

خوش بختانه این کتاب توسط آقای دکتر مرتضی اسماعیلی از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان (به خوبی) ترجمه و توسط انتشارات همین دانشگاه منتشر شده است.


دانلود کتاب مقدمه‌ای بر رمزنگاری بوخمن



INTRODUCTION TO MODERN CRYPTOGRAPHY

Jonathan Katz

Yehuda Lindell

در اطمینان یافتن از وجود محرمانگی و جامعیت داده‌ها و امنیت شبکه‌های کامپیوتری، رمزنگاری یک نقش کلیدی ایفا می‌کند. این کتاب مفاهیم رمزنگاری مدرن را به صورت دقیق و در عین حال ساده و با تمرکز بر تعاریف کاملا رسمی و فرضیات دقیق و اثبات‌های محکم و استوار، بیان می‌دارد. نویسندگان کتاب به معرفی هسته‌ی رمزنگاری مدرن از جمله دیدگاه امنیت محاسباتی که بر محدودیت‌های امنیت کامل چیره‌ شده است پرداخته‌اند. رفتار گسترده سیستم‌های کلید متقارن یا کلید خصوصی و احراز اصالت پیام در این کتاب بر مبنای امنیت محاسباتی بررسی شده. نویسندگان این کتاب اصول طراحی رمز‌های بلوکی از جمله DES و AES را نشان داده‌اند. نیمه‌‌ی دوم این کتاب به سیستم‌های کلید نامتقارن یا کلید همگانی پرداخته است. این بخش از کتاب با شرح آن چه از نظریه اعداد برای فراگیری RSA و الجمال و دیفی هلمن و سایر سیستم‌های کلید همگانی نیاز است، آغاز شده.بعد از کاوش در زمینه‌ی کلید همگانی و امضای دیجیتال این کتاب با بحث درباره‌ی مدل‌های اوراکل تصادفی به پایان می‌رسد.

این کتاب می‌تواند به عنوان کتاب درسی یا مرجع یا کتاب خود‌آموز مورد استفاده قرار گیرد و ابزارهای لازم برای فهم کامل این موضوعات جالب را در اختیار قرار دهد.

خصوصیات بارز:

  • شامل تعاریف رسمی و فرضیات دقیق و برهان‌های مستحکم.

  • بحث پیرامون بسیاری از الگوریتم‌های رمزنگاری و استانداردها.

  • پوشش موضوعاتی همچون مولدهای شبه تصادفی و سیستم رمزنگاری paillier و مدل‌های اوراکل تصادفی که اغلب در کتاب‌های دیگر یافت نمی‌شوند.

  • شامل بخش‌هایی برای مطالعه بیشتر و همچنین تمرین‌های متعدد در پایان فصل‌ها.

  • نگارش کتاب با فرض حداقل پیش‌نیاز‌ها به طوری که پیش‌نیازهای لازم در متن و یا ضمائم آموزش داده شده.

دریافت

حجم: 6.73 مگابایت

توضیحات: ویراست دوم کتاب رمزنگاری مدرن کتز و لیندل



Introduction to Modern Cryptography

Mihir Bellare and Phillip Rogaway

Lecture notes - 2005

Mihir Bellare و Phillip Rogaway دو دانشمند شناخته شده دنیای رمزنگاری به‌خصوص در زمینه رمزنگاری نظری هستند. این دو دانشمند  مقالات مشترک زیادی در زمینه رمزنگاری نظری به‌خصوص حوزه امنیت اثبات‌پذیر داشته‌اند. آن‌ها با همکاری یکدیگر یک جزوه درسی برای دوره رمزنگاری در سیستم دانشگاهی کالیفرنیا نوشته‌اند که در حال حاضر به‌صورت کاملا رایگان  از طریق صفحه شخصی Bellare در دسترس همگان قرار دارد.  این پیش‌نویس شامل مجموعه‌ای از یادداشت‌های درسی است که در دوره‌های درسی که توسط نویسندگان ارائه گردیده،  جمع‌آوری شده است. بنابراین هنوز کتاب نیست و نمی‌توان راجع به آن قضاوت کرد زیرا به اقرار خود نویسندگان این پیش‌نویس هنوز نقص‌های زیادی دارد ولی  به طور مکرر در حال به‌روزرسانی است و امید می‌رود در آینده به یک کتاب (خوب!) بدل شود. با این وجود بخش‌های زیادی از پیش‌نویس حاضر بسیار خواندنی و مفید است و می‌تواند مرجع تکمیلی خوبی برای دوره رمزنگاری مقدماتی باشد، چنان‌چه در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر ایران و جهان چنین است.                                                       

 

Mihir Bellare


 

Phillip Rogaway


 دریافت
عنوان: یادداشت‌های دوره  مقدمه‌ای بر رمزنگاری مدرن-۲۰۰۵- Bellare و Rogaway
حجم: 1.51 مگابایت



Understanding Cryptography

Christof Paar, Jan Pelzl

این کتاب از مراجع اولین درس در رمزنگاری در برخی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های ایران است. مشخصه بارز این کتاب سادگی و روان بودن آن نسبت به سایر کتب رمزنگاری است و برای خودآموزی کاملا مناسب است. 

دریافت

حجم: 6.81 مگابایت

یک توصیه دوستانه به علاقه‌مندان به رمزنگاری و یا هر علم دیگری این است که سعی کنید حتما زبان لاتین را فرابگیرید تا بتوانید به منبع عظیمی از اطلاعات علمی و به روز دسترسی داشته باشید ولی کتاب‌های فارسی خوبی هم در زمینه رمزنگاری به رشته‌ نگارش درآمده که یکی‌ از آن‌ها را در زیر معرفی می‌کنم.




امنیت داده‌ها

نویسندگان: دکتر علی ذاکرالحسینی ، دکتر احسان ملکیان

از آن‌جایی که نویسندگان این کتاب افراد شناخته شده‌ای در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر هستند این کتاب علاوه بر مقدمات تئوری رمزنگاری شامل بخشهای کاربردی در زمینه امنیت داده هم می‌شود. با مطالعه این کتاب شناخت خوبی از زمینه‌ها و دیدگاه‌های متفاوت در زمینه‌ی رمزنگاری پیدا خواهید کرد. یکی از ویژگی‌های خوب کتاب تعدد منابع آن است و از همین رو توانسته کتابی تقریبا جامع برای آشنایی با رمز باشد.

نظرات  (۴)

واقعاً از شما ممنون هستم
عالی بود
پاسخ:
سلام.
امید‌وارم با کمک شما بهتر شود.
متشکرم.
سلام دوست عزیز
خیلی به من کمک کردید
ممنون
پاسخ:
سلام از این بابت خیلی خوشحالم.
مؤفق باشید.
سلام.
ممنون.بخاطره معرفی کامل و جامعتون خیلی ممنون. من دقیقا دنبال مرجعی بودم که کتابهای مختلف و معرفی کنه خیلی ممنون🌷🌷🌷

سپاس

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی