CryptoMath

سایتی برای آشنایی با رمزنگاری

CryptoMath

سایتی برای آشنایی با رمزنگاری

Information Warfare and Security

مرصاد | جمعه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۵۷ ب.ظ

جنگ اطلاعات و امنیت

در سال‌های اخیر، جنگ اطلاعات  توجه و تصور مقامات رسمی، متخصصین امنیت اطلاعات و ناظران کنجکاو را به خود جلب نموده است. عبارت جنگ اطلاعات طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها را شامل می‌شود؛ اما در این میان سناریو یا داستانی که در آن تروریست‌های اطلاعاتی فقط با استفاده از یک صفحه‌کلید و یک موش‌واره می‌توانند به طور غیر مجاز وارد سیستم‌های کامپیوتر گشته و باعث سقوط هواپیما، خاموشی سراسری و یا مسموم کردن منابع غذایی شوند توجه بیشتری را جلب می‌نماید. تروریست‌ها می‌توانند با دست‌کاری کامپیوترهایی که در خدمت سیستم مالی و بانکی هستند باعث سقوط بازار سهام یا فروپاشی اقتصادی شوند.

information security

هیچ کدام از این فجایع تا کنون رخ نداده ولی نگرانی از احتمال رخ دادن آن‌‌ها و یا مشابه آن‌ها در شرایطی که جوانان به اسانی حتی می‌توانند وارد کامپیوتر‌های وزارت دفاع امریکا شوند وجود دارد. مبنای جنگ اطلاعات، تهدیدات اطلاعاتی به کشوها، کسب و کارها، افراد و اقدامات مقابله با این‌ها می‌باشد. در قلمرو این تهدیدات، موضوعات مختلفی چون جرایم جنایی، تروریسم، امنیت ملی، حقوق فردی و امنیت اطلاعاتی قرار دارند.
جنگ اطلاعات هر نوع رسانه(media) را می‌تواند هدف قرار داده یا از آن سوء استفاده نماید. رسانه می‌تواند نوشتاری، محیطذخیره مغناطیسی، محیط انتشاری، مخابرات راه دور، کامپیوتر و شبکه‌های کامپیوتری باشد.
جنگ اطلاعات به کلیه‌ی عملیاتی که منظور آن بهره برداری یا هدف قرار دادن منابع اطلاعات می‌باشد اطلاق می‌شود. جنگ اطلاعات شامل عملیات آفندی و پدافندی در مورد منابع اطلاعاتی می‌باشد. این عملیات به خاطر ارزشی که منابع اطلاعاتی برای اشخاص و کشور دارد انجام می‌شود. هدف از عملیات آفندی افزایش ارزش منابع اطلاعات برای حمله کننده و کاهش آن برای مدافعین می‌باشد. عملیات پدافندی برای مقابله با کاهش ارزش منابع اطلاعات انجام می‌شود...
مرجع این مقاله در زیر ذکر شده در صورت تمایل به مطالعه‌ی متن کامل به آن مراجعه فرمایید.
منبع: مقاله‌‌ای با عنوان "جنگ اطلاعات و امنیت"  ارائه شده در اولین کنفرانس رمز ایران- آقای دکتر محمود سلماسی زاده از پژوهشکده‌ی الکترونیک-دانشگاه صنعتی شریف.


  • مرصاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی