CryptoMath

سایتی برای آشنایی با رمزنگاری

CryptoMath

سایتی برای آشنایی با رمزنگاری


 

 تمرین سری۷ نسخه‌ی اصلاح شده(آخرین سری تمرینات رمزنگاری)

موعد تحویل تمرین‌های سری ۵و ۶و ۷ دو روز پس از آخرین امتحان.

دریافت
حجم: 224 کیلوبایت

(آخرین سری تمرین‌های رمزنگاری)


 ( یکشنبه ۶ دی ۹۴)

به اطلاع می‌رساندآخرین جلسه  کلاس حلّ تمرین روز دوشنبه مورخ ۷ دی‌ماه ۹۴ از ساعت ۱۳ تا ۱۵ برگزار خواهد شد.

لطفا به اطلاع سایر دوستان هم برسانید.

 

 

 


   تمرین سری ۵ (MAC)

مهلت تحویل یکشنبه ۲۰ دی‌ماه ۹۴

دریافت
حجم: 302 کیلوبایت

 


برخوردی که از چشم همه‌ی ما پنهان ماند!

موضوع به سؤال ۴ از تمرین سری ۴ برمی‌گردد، در این سؤال از شما خواسته شده بود تا بگویید اگر تابع فشرده ساز f برخوردتاب باشد ساختار زیر برای پیاده سازی یک تابع چکیده ساز امن (برخوردتاب) هست یا خیر؟

 

برای دیدن جزئیات بیشتر راجع به روش padding در سؤال فوق شما را به صورت سؤال در بخش تمرین‌ها ارجاع می‌دهم.

همه‌ (از جمله بنده!) پیش‌بینی کردیم این ساختار امن است حتی برخی دوستان (از جمله بنده!)  برای این حدس خود اثبات هم آوردیم ....:)

اما جالب است بدانید که حتّی وقتی f برخوردتاب باشد نمی‌توان گفت در حالت کلّی ساختار فوق امن است!

بنده در جلسه‌ی آتی کلاس حل تمرین یک حمله‌کننده چندجمله‌ای برای یافتن برخورد برای ساختار فوق معرفی خواهم کرد.

دوستان سؤال مورد بحث فوق با سؤال مشابهی که در امتحان مطرح شد متفاوت است (در واقع سؤال

آخر امتحان شما سؤال ۵ سری ۴ بود که قبل از امتحان آن را به صورت کاملا صحیح حل نمودم ولی بحث

فوق راجع به سؤال ۴ سری ۴ است).

 



تمرین سری ۴ رمزنگاری

دریافت
حجم: 249 کیلوبایت
توضیحات: تمرین سری ۴- مهلت تحویل تا ۲۳ آذر

 


توابع و جایگشت‌های شبه تصادفی(PRP and PRF)

در فیلم ۱۲ دقیقه‌ای زیر مبحث توابع و جایگشت‌های شبه تصادفی را به خوبی فرا خواهید گرفت.(ان‌شاالله)

 


دریافت
مدت زمان: 11 دقیقه 30 ثانیه

 


امتحان میان ترم

به اطلاع دوستان می‌رسانم که قرار شد امتحان میان ترم روز دوشنبه مورخ ۲۳ آذر ساعت ۱:۳۰ الی ۱۵ برگزار گردد.

امتحان تا آخر فصل ۶ خواهد بود.

لطفا به اطلاع سایر دوستان برسانید.

 


 

پاسخ سؤال ۶ تمرین سری ۱

پس از مشاهده پاسخ دوستان به تمرین سری ۱، لازم دانستم تا پاسخ کامل سؤال ۶ را در سایت قرار دهم زیرا احساس کردم برخی از دوستان به خوبی، این سؤال را متوجه نشده‌اند.

دریافت
حجم: 294 کیلوبایت
توضیحات: پاسخ کامل سؤال ۶ تمرین سری ۱


 

تمرین سری ۳

دریافت
حجم: 204 کیلوبایت
توضیحات: تاریخ بارگذاری ۸ آبان- تاریخ تحویل شنبه ۲۳ آبان

 


 

 

تمرین سری ۲(کامپیوتری)

برای شکستن رمز‌ها در این تمرین باید از کامپیوتر استفاده کنید و پاسخ نهایی به همراه کد را برای من ارسال کنید. در ضمن مهم نیست از چه زبان برنامه نویسی استفاده می‌کنید.

دریافت
حجم: 322 کیلوبایت
توضیحات: تاریخ بارگذاری ۸ آبان- تاریخ تحویل شنبه ۳۰ آبان

لازم به ذکر است، دوستانی که پاسخ تمرین سری ۲(کامپیوتری) را با استفاده از نرم افزار thunderbird(و با کلید عمومی بنده) رمز کرده و ارسال کنند تا ۲۰ درصد امتیاز بیشتری نسبت به حالت عادی خواهند گرفت!

 

 

 

 

 


 

آخرین مهلت تحویل تمرین سری ۱

 مهلت تحویل تمرین سری۱ تا روز دوشنبه مورخ ۴ آبان تمدید شد از این رو انتظار می رود اکثر دانشجویان!! جواب تمرین‌ها را تحویل دهند! لطفا بعد از این تاریخ برای تحویل اقدام نکنید. در ضمن تمرین‌ها را حضوری تحویل دهید چرا که به تمرین‌های ارسال شده از طریق ایمیل ترتیب اثر داده نخواهد شد.

موفق باشید.

 


جلسه ۳

در این جلسه به حل تمرین های سری ۱ پرداختیم. لازم دانستم تا کلید‌واژه‌ها و سرفصل مطالب مهمی که در این جلسه ذکر آن رفت،در این‌جا بیاورم تا دوستانی که موفق نشدند حضور یابند، خودشان با مراجعه به منابع درس این مطالب را دنبال کنند.

برای حل سوال ۱ ابتدا باید نوع سیستم رمزنگاری را تشخیص می‌دادیم، برای این کار کافی است نمودار فراوانی نسبی حروف در متن رمز شده را رسم کنیم و آن را با نمودار فرکانس نسبی متن نرمال مقایسه کنیم. طی این مقایسه پی خواهیم برد که ستون‌های فرکانس نسبی مربوط به حروف در نمودار مربوط به متن رمز شده، نسبت به نمودار متن نرمال فقط به اندازه یک مقدار ثابت(کلید) شیفت چرخشی پیدا کرده‌اندو....

برای حل سوال ۲ یک مفهوم جدید به نام خود‌همبستگی (Autocorrelation)  معرفی کردیم. به طور کلی ما برای شکستن رمز ویجنر، ابتدا باید طول کلید را بدست آوریم.

برای بدست آوردن طول کلید دو روش معرفی شد:

۱)روش کاسیسکی(kasiski)

۲) استفاده از نمودار خود‌همبستگی(Autocorrelation)

اساس این دو روش یک چیز است.

نمودار Autocorrelation مربوط به متن رمز شده سوال ۲ در زیر نشان داده شده.

 

 

همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید پیک‌های متوالی با فاصله ۵  به وفور قابل مشاهده است. به عبارت دیگر به ازای شیفت‌های به اندازه ۵ و ۱۰و ۱۵ و ۲۰ و... (مضارب ۵) پیک‌های برجسته‌ای در نمودار خودنمایی می‌کند که نشان‌دهنده‌ی این است که احتمالا طول کلید ۵ بوده!

توضیحات کافی راجع به تحلیل فوق در کلاس داده شده و در این جا به همین مقدار بسنده می‌کنم.

بعد از تشخیص طول کلید باید متن رمز شده را در m ستون که m طول کلید است مرتب کنید، در این حالت تک تک ستون‌ها با سیستم سزار رمز شده‌اند و کافی است تا تعداد شیفت مربوط به هر ستون را به دست آورید.

در ادامه به حل تعداد دیگری از سوالات سری۱ پرداختیم که از مهم‌ترین آن‌ها سوال‌های ۴ و ۵ و ۶ بود.

موفق باشید.

 

 


 

آیا مرجع فارسی برای این درس سراغ دارید؟

این سوالی است که تعدادی از دوستان در جلسات اول از بنده می پرسیدند. در این رابطه باید بگویم منابع فارسی در زمینه رمزنگاری از نوع ترجمه و تألیف زیاد است اما تقریبا هیچکدام دیدگاهی کاملا شبیه با کتاب مرجع شما ندارند. در هر صورت فکر می کنم کتاب‌ها و جزوه‌های  زیر تا حدودی بتوانند کمکتان کنند. البته اگر به رمزنگاری علاقه‌مند باشید کتاب‌های زیر و کتاب‌هایی که در بخش معرفی و دانلود کتاب معرفی شده‌اند کتاب‌های خیلی خوبی هستند.

  • جزوه‌های درس رمزنگاری مقدماتی آقای دکتر شهرام خزایی از اساتید دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف.(مرجع اصلی درس رمزنگاری در دانشگاه مذکور کتاب مقدمه‌ای بر رمزنگاری مدرن کتز و لیندل است که می‌توانید از قسمت معرفی کتاب آن‌را دریافت کنید).

          این جزوه‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر(صفحه شخصی آقای دکتر خزایی) دریافت کنید.

جزوه مبانی نظری رمزنگاری 

 

         با تشکر از آقای دکتر خزایی که این جزوات را در دسترس عموم دانشجویان کشور قرار داده‌اند.
 

  • امنیت داده‌ها     دکتر احسان ملکیان و دکتر ذاکرالحسینی      انتشارات نص

  • مقدمه‌ای بر رمزنگاری تالیف:بوخمان         ترجمه: دکتر مرتضی اسماعیلی          انتشارت دانشگاه صنعتی اصفهان

 

 


چند نکته درباره سؤال ۱-سری ۱

سوال ۱) دراین سوال یک متن رمز شده فارسی داریم و باید آن را رمزگشایی کنیم. ابتدا باید الگوریتم رمزنگاری را تشخیص دهیم.

متن رمز شده عبارت است از:

  شم فکخژد غذف کژ ژگ ثکژد سغذژرزف فک مغصز‌رژ ژگ ثکژد زژکز سیحسزف جر فک ثکژد فکخژد سگکچصکزد سزخژکز‌رژ زبدز جتک ذ دتژث ذ مکجنز ذ چخکژرز ژمص شم سر‌ذمزحر ثکژد غذژمصر‌رژز غذف کژ ژگ غفژ سغذژرزف ذ سژ فذمصز ثکژد سر غفژ کذز ژذکزف
 

البته الگوریتم‌های رمزنگاری که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد الگوریتم‌های شناخته شده‌ای هستند و دارای استاندارد‌های خاص خود می‌باشند و وقتی قرار است یک ارتباط رمز شده برقرار شود الگورریتم رمزنگاری برای عموم قابل مشاهده است و تنها کلید مخفی است. در واقع از اصول رمزنگای مدرن این است که الگوریتم با تمام جزئیات و اصولش باید برای همگان قابل مشاهده باشد.

اما در سوال یک از سیستم‌های کلاسیک برای رمزنگاری استفاده شده و پیدا کردن الگوریتم آن کار دشواری نیست مراحل یافتن این الگوریتم در زیر آمده:

می‌توان گفت تقریبا تمام زبان‌هایی که در دنیای ما مورد استفاده قرار می‌گیرند از ویژگی‌های آماری خاصی برخوردار هستند. برای مثال فرکانس نسبی یا فراوانی نسبی تک حرفی‌ها در زبان لاتین به صورت زیر است.

و یا در زبان فارسی این توزیع به شکل زیر است:

 

 

اما کار به همیج جا ختم نمی‌شود شما می‌توانید این توزیع را برای ۲ حرفی‌ها، ۳ حرفی‌ها و ... و یا برای حروفی که در اول کلمات بیشتر استفاده می‌شوند و یا حروفی که در ابتدای جمله بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز بدست آورید.
برای مثال یکی از ویژگی‌های بارز زبان فارسی که توزیع‌ حروف آن در بالا نشان داده شده این است که ۵ حرف پرفرکانس م ن و ه ی  به فاصله ۱ از یکدیگر، جزو حروف پرفرکانس هستند. یا این که حرف آ در صدر جدول توزیع فراوانی نسبی قرار دارد.

حال فرض کنید الگوریتم رمزنگاری یک نگاشت یک به یک از الفبای متن اصلی به خودش باشد، یعنی به جای هر کاارکتر متن اصلی دقیقا یک کاراکتر قرار دهد مثل سیستم سزار و آفین یا جایگشت.
در این صورت فرکانس نسبی تک حرفی‌ها ثابت باقی می‌ماند و از این ویژگی می‌توان برای شکستن متن رمز شده بهره برد. البته منظور از ثابت ماندن فرکانس نسبی این نیست که مثلا فرکانس نسبی حرف آ قبل از رمزنگاری ۱۴.۴۱ درصد بوده و پس از رمزنگاری هم همان است، بلکه منظور این است که در متن رمز شده یک حرف وجود دارد که فرکانس نسبی آن ۱۴.۴۱ است بنابراین این حرف معادل با حرف آ در متن اصلی است و به همین ترتیب می‌توان از فرکانس نسبی حروف بهره برد و سایر تناظر‌ها را یافت.
این مفهوم را می‌توان به صورت زیر بصری سازی کرد:
یک متن لاتین قبل از رمزنگاری:


In cryptography, a Caesar cipher, also known as Caesar's cipher, the shift cipher, Caesar's code or Caesar shift, is one of the simplest and most widely known encryption techniques. It is a type of substitution cipher in which each letter in the plaintext is replaced by a letter some fixed number of positions down the alphabet. For example, with a shift of 3, A would be replaced by D, B would become E, and so on. The method is named after Julius Caesar, who used it in his private correspondence.
[source http://en.wikipedia.org/wiki/Caesar_cipher]
نمودار فرکانس نسبی متن:




فرض کنید با روش شیفت چرخشی یا همان سزار با کلید ۱۰ متن فوق را رمز کنیم در این صورت توزیع فرکانسی متن رمز شده به صورت زیر خواهد بود:




آن چه در فوق مشاهده می‌شود این است که جای هر یک از ستون ها فقط ۱۰ واحد شیفت(چرخشی) یافته و اندازه ستون‌ها نسبت به قبل تغییری نکرده.
اگر نمودار فرکانس نسبی را برای متن رمز شده رسم کنید و با نمودار استاندارد مقایسه کنید پی می‌برید که ستون‌ها نسبت به حالت استاندارد جابجا شده و البته کمی تغییر در اندازه ستون‌ها رخ می‌دهد که این به خاطر کوتاه بودن متن رمز شده طبیعی است. این نشان می‌دهد که در سیستم رمزنگاری از روش سزار استفاده شده. اکنون که الگوریتم رمز مورد استفاده مشخص شد پی بردن به کلید و متن اصلی در این سیستم سزار کار سختی نیست.
در ادامه محک‌هایی آماری (از جمله ضریب تطابق متقابل IC, MIC و  خود همبستگی)برای شکستن رمز‌های جانشینی از جمله ویجنر ارائه خواهم کرد.

 

 

 

 

 


 

 جلسه ۲

در این جلسه به بحث راجع به سوال‌های سری اول پرداختیم.

البته بیشتر سوالات حل نشده باقی ماند که ان شاالله در جلسات آتی با همکاری شما آن ها را حل خواهیم کرد.
توصیه می کنم برای این که کلاس حل تمرین برایتان مفید باشد قبل از حضور راجع به سوالات فکر کرده و پیش‌نیازهای مربوط به سوالات را مرور کنید.
بنده مایلم که بازخورد شما نسبت به روند برگزاری کلاس در این دو جلسه را بدانم تا در صورت وجود هر گونه کاستی، آن را برطرف نمایم. چرا که اگر شما هیچ فیدبکی در رابطه با روند برگزاری ندهید ممکن است بنده متوجه این مشکلات نشوم و کلاس برای شما مفید نباشد. البته از آن دوستانی که نظرشان راجع به کلاس را تا به حال با بنده در میان گذاشته‌اند متشکرم سعی بر این است تا کلاس حل تمرین به فهم بهتر مطالب کمک کند نه این‌که باری اضافه روی دوش شما باشد.
متشکرم.
 


 

تمرین‌های سری اول رمزنگاری

جلسه بعدی روز شنبه برگزار می‌شود و با هم مسائل را حل خواهیم کرد.

دریافت
حجم: 250 کیلوبایت
توضیحات: تمرین سری ۱ رمزنگاری

 

sha256echo(document.pdf): 9168E7F3D993E626D565B41A739D8E3EEDA28C1E96B27D62DC715E9C4D5D46F5

 


 


در جلسه اول که در روز شنبه مورخ ۹۴/۰۷/۱۱ ساعت ۱۲:۱۵ الی ۱۳:۱۵ برگزار شد راجع به ماشین انیگما بحث کردیم.

در این جلسه طرز کار ماشین انیگما را به طور کامل بررسی کردیم و اندازه فضای کلید این ماشین را برای مدل Wehrmacht بدست آوردیم که این عدد در زیر آمده:

 


اندازه فضای کلید  =
 = ۱۰۷۴۵۸۶۸۷۳۲۷۲۵۰۶۱۹۳۶۰۰۰۰
 

اگر از عدد فوق log2 بگیریم بدست می‌آید:۷۶/۵۰۸

یعنی این کلید قابل مقایسه با یک کلید تقریبا ۷۷ بیتی است!
برای این که درک بهتری داشته باشید، بهتر است بدانیدالگوریتم هایی نظیر AES که امروزه استفاده می شوند برای مقابله با حمله brute force از کلیدهای 128 بیتی استفاده می کند.حال فرض کنید در زمان استفاده از ماشین انیگما که حتی ترانزیستور اختراع نشده بود گشتن کل فضای کلید آن که معادل با جست‌وجوی فضای کلید‌های ۷۷ بیتی در زمان ما است، چقدر دشوار بوده!


    شما می‌توانید با مراجعه به لینک زیر شبیه ساز‌ ماشین انیگما را دریافت کنید، علاوه بر این در وب‌گاه مذکور تاریخچه و طرز عملکرد این ماشین و مدل‌های مختلف آن شرح داده شده.

     

     

     


    برای اطلاع رسانی بهتر از قسمت نظرات ایمیل خود را ارسال کنید.
    با تشکر.

     

     

    نظرات  (۶)

  • خانم نرگس
  • سلام
    من اطلاعاتی در مورد رشته ی رمز نگاری میخوام؟آینده ی شغلی خوبی داره؟یا مثل بقیه ی گرایشای ریاضیه که کاری به جز معلمی نداره؟
    پاسخ:
    سلام.
    برای آشنایی با علم رمزنگاری به ویکی پدیا و منابع مشابه توجه فرمایید.  در رابطه با روند تحصیل و بازار کار در این گرایش کمی توضیح می دهم.
    قبل از هر چیز باید بگویم بنده خودم هنوز دانشجوی ترم آخر ریاضی در مقطع ارشد هستم و به صورت جدی وارد بازار کار نشدم ولی با  دوستانی که وارد بازار کار این رشته شده‌اند و در حال فعالیت هستند صحبت داشته‌ام لذا آن‌چه می‌گویم حاصل مشاهدات خود از واقعیت‌های جامعه و تجربه‌ی دوستانی است که این مسیر را قبل از ما طی کرده‌اند:

    معیار اوّل (حتی قبل از شرایط بازار کار و ...) در ادامه تحصیل در یک گرایش علمی علاقه است البته برخی از دوستان معتقدند که علاقه به به یک چیز و یا یک موجود بعد از شروع به فعالیت در زمینه‌ی مورد نظر یا آشنایی بیشتر با آن موجود به دست می‌اید و لزوما نباید از قبل وجود داشته باشد بنده راجع به درست یا غلط بودن این نظریه صحبتی ندارم و فقط به مهم بودم معیار علاقه اشاره می‌کنم.

    بعد از این که علاقه‌مند بودیم یا علاقه‌مند شدیم ...در ادامه خواهیم داشت:
    اگر شما مایلید که در رمزنگاری ادامه تحصیل دهید بنا به رشته‌ی کارشناسی و باز هم علایق خود می‌توانید یکی از راه‌های زیر را در پیش بگیرید:
    دانشجویانی که در کارشناسی مهندسی برق می‌خوانند و به گرایش رمز برای ادامه تحصیل علاقه‌مندند می‌توانند یکی از گرایش‌های مخابرات سیستم که مخابرات امن نام دارد را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. بسیاری از  دانشگاه‌های ایران این گرایش را راه اندازی کرده‌اند که اولین آن‌ها شریف بود که با حمایت دکتر سلماسی زاده و دیگر اساتید پیش‌کسوت این گرایش را راه اندازی کردند. البته گرایش‌های مشابهی نیز برای دوستان مهندسی کامپیوتر که به امنیت ارتباطات علاقه مندند در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر وجود دارد.

    در مورد دوستانی که در کارشناسی رشته‌ی ریاضی یا علوم کامپیوتر خوانده‌اند نیز در مقطع ارشد گرایش رمزنگاری وجود دارد. در این مورد هم دانشگاه‌های نظامی مثل امام حسین و مالک اشتر دانشجو می پذیرند و هم در دانشگاه‌هایی نظیر شریف شهید بهشتی و خواجه نصیر و امیرکبیر و شهید رجایی امکان ادامه تحصیل در گرایش رمز تا مقطع دکتری فراهم است. این که فقط نام تعدادی از دانشگاه‌ها را بردم ناشی از شناخت کم بنده از سایر دانشگاه‌ها است شما در این زمینه باید بیشتر تحقیق کرده و به دفترچه کنکور آن سالی که کنکور می‌دهید مراجعه کنید.

    هسته‌ی اصلی علم رمزنگاری ریاضیات گسسته، آمار و احتمال، نظریه اعداد و (در رمزهای پیشرفته جبر مجرد) و طراحی الگوریتم و نظریه‌ی پیچیدگی است و صرف نظر از این که مهندس هستید یا ریاضی دان یا علوم کامپیوتر دان!! باید این‌ها را خوب بلد! باشید تا رمزنگار خوبی شوید البته این‌ها شرط لازم است و کافی نیست! ادامه کار آمیزه‌ای از هنر و خلاقیت و دانش است.

    گرچه در رشته‌ی مخابرات امن سرفصل‌ها کاملا مصوب و مشخص است ولی در گرایش رمزنگاری در مقاطع ارشد رشته‌های ریاضی و علوم کامپیوتر سرفصل مصوب و کاملا یکسانی برای تمام دانشگاه‌ها وجود ندارد و هر دانشگاه بنا بر استعداد خود این دوره را به نحوی متفاوت ارایه می‌دهد و این تا حد زیادی به هیئت علمی رمزنگاری آن دانشگاه وابسته است.ولی وجه مشترک همه‌ی آن‌ها  این است که در همه‌ی آن‌ها اصول رمزنگاری مدرن (مبانی نظری رمز) تدریس می‌شود (یا دست کم باید تدریس شود!)

    جالب است بدانید که علم رمزنگاری جزو علومی است که در سند چشم‌انداز علمی کشور توسعه و نوآوری در آن در اولویت الف قرار داده شده و پیشرفت در این علم هم مورد نیاز و هم مورد توجه کشور است چرا که یکی از کاربردهای اصلی رمزنگاری در صنایع نظامی است.

    کاربرد رمزنگاری امروزه فراتر از سازمان‌ها نظامی و اطلاعاتی کشورها رفته است و پای آن به زندگی روزمره و عملیات بانکی و تجارت الکترونیک و حریم شخصی افراد باز شده و این روند  روبه افزایش است و هر چقدر جامعه پیشرفته‌تر باشد نیاز آن به رمزنگاری بشتر می‌شود! دلیل آن‌هم واضح است، زیرا اطلاعات راحت‌تر در دسترس خواهد بود و در مقابل فراهم کردن امنیت ارتباطات به ابزار پیشرفته‌تری نیاز خواهد داشت که متخصصین رمزنگاری باید پاسخ‌گوی این نیاز باشند.

    امّا بازار کار:
    حرف آخر را اوّل می‌زنم، به قول یکی از دوستان وظیفه‌ی دانشگاه این نیست که برای شما شغل فراهم کند. اطلاعات خام نظری شما در هر رشته‌ای که باشید (حتی رشته مهندسی برق و مکانیک و ... که می‌گویند بازار کارشان نسبتا خوب است) به درد بازار کار نمی‌خورد و اگر بخواهید وارد بازار کار ایران (جاهای دیگر را نمی‌دانم ان‌شاالله وقتی رفتم برایتان تعریف می‌کنم) شوید باید علاوه بر اطلاعات نظری یک‌سری مهارت‌های مرتبط با رشته‌ی مورد نظر را خودتان فرابگیرید این‌ مهارات‌ها از یادگیری زبان‌های برنامه نویسی و نرمافزارهای مورد نیاز بازار کار تا یادگیری روش تحقیق و زبان‌های خارجی را دربرمی‌گیرد که در دانشگاه کمتر به آن‌ها می‌پردازند در یک کلام آن چه بازار کار فعلی کشور به آن نیاز دارد تکنسین است تا نظریه پرداز. در رمزنگاری هم همین‌گونه است اگر شما فقط به کسب دانش نظری بپردازید در نهایت دانشمند خواهید شد! ولی اگر دوست دارید وارد بازار کار شوید باید مهارت‌های مرتبط با گرایش را یاد بگیرید. برای مثال یک رمزنگار خوب است که با روش‌های برقراری امنیت در وب و...آشنایی داشته باشد و بتواند به صورت عملی آن را پیاده سازی کند که البته چنین شخصی هم رمزنگار خواهد بود و هم مهندس! که بازار کار ما بیشتر به وجه مهندسی وی نیاز دارد.

    نکته‌ی دیگر در مورد دوستان ریاضی: باید عرض کنم که گرایش رمزنگاری جزو گرایش‌های پرکاربرد (نه لزما گرایش ریاضی  کاربردی بر عکس بیشتر مباحث رمز ریاضی محض است!) ریاضی است و شرایط شغلی برای محققین این رشته به خصوص در سازمان‌های دولتی و خصوصی که در حوزه‌ی امنیت ارتباطات فعالیت می‌کنند نسبت به سایر گرایش‌های ریاضی بهتر است و معلمی (گرچه من به آن علاقه دارم و یکی از آرزوهایم معلم خوب شدن است) تنها گزینه شغلی در این گرایش نیست، سازمان‌های امنیتی و شرکت‌هایی که در زمینه امنیت فعالیت می‌کنند به متخصصین رمزنگاری (به خصوص تحصیل کرده‌های ریاضی) برای پژوهش در این زمینه نیازمند هستند.
  • خانم لیندا
  • سلام
    من در مورد گرایش رمز اطلاعات میخوام
    آیتده شغلیش تو ایران؟
    میشه محبت کنین و منو راهنمایی کنین؟
    پاسخ:
    سلام.
    به پاسخ خانم نرگس توجه فرمایید.
  • خانوم نرگس
  • خییلی ممنون محبت کردین
    من همون لیندام،چون میلمو گذاشتم گفتم با نام میلم نظرمو بزارم
    جسارتا شما کدوم دانشگاه درس میخونین؟
    من ریاضی خوندم،یه خاطر بازار کار نداشتنش میخواستم برم رشته های دیگه 
    ولی یکی گفت که رمز بازار کارش خوبه یکی دیگه خوب نیست،اونی که کار داره گرایش برقه.
    اینکه من برنامه نویسی و ... بلد باشمم که بدون نیاز به این رمز میتونم یه شغل معمولی داشته باشم،از یکی از استاداهم پرسیدم گفتند که لازم نیست برنامه نویسی رو بلد باشی!بنظرتون چه جوری میتونم از اینده شغلیش مطمین شم؟چون میخوام جدی بخونم 

    پاسخ:
    با عرض سلام مجدد.

    ببینید اگر هدف شما فقط پول در آوردن باشد بهتر است وارد یکی از رشته‌هایی شود که نسبت به بقیه بازار کار بهتری داشته باشند.
    بنده دوره کارشناسی برق الکترونیک خواندم.
    چه دانشگاهی بماند (ولی من که از آن دانشگاه راضی ام و دانشگاه خوبی بود و هست!)
    در رشته الکترونیک هم با اطلاعات خام دانشگاه نمی‌شود وارد بازار کار شد و باید یک سری نرمافزارها و زبان‌های برنامه نویسی و از آن مهمتر، مهارت‌های فنی را کنار درس فراگرفت.

    اما اگر به علم رمزنگاری علاقه مندید و می خواهید در این زمینه فعالیت کنید بهتر است بدانید این رشته ذاتا یک رشته‌ی نظری است و افرادی که در این رشته فعالیت می کنند رویکردهای متفاوتی دارند:
    ۱-برخی با رویکرد کاملا ریاضیاتی و مجرد و صرفا برای دادن مقاله‌های بیشتر در این زمینه فعالیت می‌کنند!!!
    ۲-برخی دوست دارند ابزارهای ریاضی را با کاربرد در هم آمیزند و کمی نزدیک به مرز کاربرد حرکت می‌کنند ولی هرگز دست خود را به کاربرد آلوده نمی کنند!!

    ۳-برخی هم دوست دارند ضمن فراگرفتن دانش ریاضی رمز در حد اعلی آن را با کاربرد در آمیزند و به این هم اکتفا نمی کنند بلکه در کنار دانش ریاضی خود برخی از حوزه‌های فنی مرتبط با رمز (امنیت وب + هک + پیاده سازی الگوریتم‌های رمزنگاری در عمل با زبان‌های برنامه نویسی + حملات کاملا عملی به سامانه‌های رمز و هزاران حوزه‌ی کاربردی مرتبط با رمز و امنیت) را فرامی گیرند و به صورت زیگزاگ بین کاربرد و مجردات حرکت می کنند و لزوما هم دنبال مقاله دادن نیستند، البته گاهی هم به اجبار دوستان و جو حاکم!! مقاله‌ای هم می‌دهند ولی هدفشان مقاله نیست. (آفرین چه دسته‌ای!).

    ۴-برخی هم مهندس هستند و در کنار دانش مهندسی امنیت کمی هم رمز یاد می‌گیرند که اگر حرفش پیش آمد یه چیزی بلد باشند.

    البته دسته‌های دیگری هم موجودند که از آن‌ها صرف نظر می‌کنم.

    دسته ۳ بیشتر به درد خودشان و البته بازار کار می خوردند. ولی اگر فقط به خاطر پول درآوردن می‌خواهید این گرایش را انتخاب کنید باید بگویم در این رشته پول زیادی گیرتان نخواهد آمد یا حداقل مثل سایر رشته‌های پول در آر!  نیست. اگر علاقه‌مند به این رشته هستید وارد این رشته شوید.
    مؤفق باشید.

  • خانم نرگس
  • سلام
    بازم ممنون
    پس شما اوضاعتون از این علوم پایه ی بیکار خیلی بهتره،یعنی الانم رمز گرایش برقین؟
    من میخوا م درآمدزا باشه ،حتی پولشم بزارم کنار دوست دارم به درد بخور بشه و کار خوب واسش پیدا شه ،من کارشناسیمو فقط به خاطر علاقه رفتم جلو و حالا ...،
    به توابع و حل مساله علاقه دارم،الگوریتم همون روش حل مساله است دیگه که دوست دارم،گسسته و نظریه اعداد هم خوبن ،از آنالیز خوشم نمیاد فقط که تو درسایی که گفتین نبود

    حتی  دسته ی سومم پول در بیار نیست؟

    ببخشید من انقدر سوال میپرسم،من پارسال میخواستم برم دانشگاه شریف از خود بچه های رمز بپرسم چون فکرمیکردم فقط شریف رمزداره اما چون دانشجوی اونجا نبودم نزاشتند داخل بشم و الان اینکه شما پاسخ می دین ارتون ممنونم

    این مهارتهایی که فرمودین رو چه جوری باید کسب کنم؟و کی باید شروع کنم،تو اینترنت کلاس برنامه نویسی واسه سی شارپ پیدا کردم خواستم برم ولی خب شک کردم بنظرتون مفیده؟اطلاعی دارین؟
    میرفتیم تجربی همه چیزش بهتر بود،به خاطر علاقه چه کارایی دست خودم دادم
    پاسخ:
    سلام.
    شما اگر مهندسی برق هم می‌خوندید اگر می خواستید برید رمزنگاری آخرش یا باید ریاضی می‌خوندید (ارشد دکتری) یا علوم کامپیوتر. شما اگر به دانشمندان رمزنگاری دنیا نگاه کنید یا ریاضی‌دان هستند یا دانشمند علوم کامپیوتر!

    پول و روزی را خدا می‌رساند و اگر شما به دنبال پولش هستین توصیه نمی کنم این رشته را دنبال کنید.
    کسب مهارت با انجام کارهای عملی میسّر است اگر فقط به مجردات اکتفا نکنید و سعی کنید کاربرد آن‌ها را در دنیای واقعی و زندگی روزمره پیدا کنید و البته خودتان آن‌ها را تجربه کنید آن‌وقت مهارت هم کسب خواهید کرد. البته در بخش‌هایی می‌توانید در کلاس‌هایی که توسط مؤسسات و یا تشکل‌های شناخته شده رمزنگاری و امنیت ارتباطات برگزار می‌شود هم شرکت کنید.
    در آخر توصیه می‌کنم در کنفرانس سالانه انجمن رمز ایران که امسال در دانشگاه شهید بهشتی (زمان دقیقش را از سایت انجمن رمز ببینید) برگزار می‌شود شرکت کنید. حداقل فایده‌اش این است که حتی اگر از سمینارها سر درنیاورید با فضای کاری رمزنگارها آشنایی پیدا خواهید کرد ان‌شاالله.

  • خانوم نرگس
  • البته روزی رو خدامیرسونه،ولی این تلاشی که تو ریاضی کردم نتیجه ی متناسبی نگرفتم،فکرمیکنم

    منم در آخر دوباره ازتون تشکر میکنم،ساعتشو نزده بود ،از صبح میرم ،فکرکنم اینجا بذارن وارد بشم

    سوالی داشتم بازم میتونم بیام اینجا؟شما هستین؟

  • مرتضی پورخدایی
  • سلام
    در سرفصلهای جدید وزارت علوم برای تحصیلات تکمیلی رشته علوم کامپیوتر ، خبری از گرایش رمزنگاری نیست ، می خواستم سوالم کنم گرایش رمزنگاری از رشته ی علوم کامپیوتر حذف شده یا کماکان وجود داره؟ اگخ امکانش هست به ایمیل بنده جواب بدین ، ممنون
    پاسخ:
    متاسفانه به علت مشغله زیاد، پی‌گیر رشته‌های دانشگاه‌های ایران نبوده‌ام. لطفا از سایت سازمان سنجش پی‌گیری کنید. 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی